Sömnen

Jag hade tittat på den där boken en hel del gånger förrän jag tog upp den och det var som vanligt omslaget som fick mig intresserad av en bok. Negativet med killen som stod och blickade ut över vattnet, iförd jacka med hög krage och en gitarr hängandes på ryggen. Det var en svart stratocaster med vitt plektrumskydd, fast färgerna blev såklart tvärtom eftersom att det var ett negativ. Efter en rejäl titt på omslaget så började jag läsa på baksidan;

"Sömnen handlar om Tommy Cosmo, rocksångare, fd. I september 1976 klipper han strängarna av sin gitarr och avslutar därmed den delen av sitt liv. Dagen efter den borgerliga valsegern avslutar han sitt bankkonto. Med tjugoåttatusenfyrahundraåttio kronor i höger byxficka, nio års besparingar, börjar han sitt efterlängtade sabbatsår." 

Det lät rätt så okej tyckte jag, inte lika intresserad av handlingen som omslaget men men... Det var ett bra tag sen jag läste en bok av egen vilja så jag var rätt ovan och det gick ganska segt i början. Men efter de första 50 sidorna började jag komma in i det sk. "Flytet" och det var svårt att slita sig.

 

När jag var färdig med boken så kom jag fram till att det här måste ha varit en feelgood-bok på något sätt, eftersom att det inte hände så mycket alls men ändå var så bra. Och enligt mig så är det precis så här en bok ska vara, ingen krånglig historia där det gäller att hänga med i vartenda litet ord och mening. Här går det att skumma igenom boken så mycket man vill, och det går ändå att uppfatta vad som händer de sköna karaktärerna.

Jag tror att boken bygger på något som Ulf Lundell har varit med om, för det är ganska lätt att se Uffe i huvudkraktären Tommy Cosmo. Båda spelar de musik och den största liknelsen är att boken inleder med att Cosmo köper en vit telecaster som han kallar "Den Vita Viskningen", och det är just det namnet Ulf Lundells vita telecaster bär.

Vad ska jag sätta för betyg på den här boken då? Det var ingen dålig bok men ändå ingen Lars Von Trier. Boken förtjänar en stark åtta för sitt underbara språk och härliga berättelse. Jag tänker gå vidare och läsa Uffes bok "Jack" som tydligen ska vara en höjdare, så håll utkik efter fler bokrecensioner från Kalle Vikdahl.



Kalle Vikdahl

Kommentarer
Postat av: Jacob

Bra skrivet, fick mig ett skratt också när det var dags att sätta betyg ;P

2009-08-05 @ 13:21:20
Postat av: ida

ser ut som rockhard

2009-09-08 @ 13:08:29
Postat av: Anonym

nej

2009-09-09 @ 15:00:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0