2 filmer betygsatta...

Hej, hej, Jacob här. Har sett två st filmer som jag såklart tänker sätta betyg på. Men först tänkte jag ta tillfället i akt och introducera betygskalan:

1/10 = Tortyr
2/10 = Värdelös
3/10 = Dålig
4/10 = Underkännd
5/10 = Godkännd
6/10 = Ganska bra
7/10 = Bra
8/10 = Mycket bra
9/10 = Fantastisk
10/10 Mästerverk/Lars von Trier

Så, nu vet ni vad det givna betyget betyder :)

Nå, till filmerna jag sett. Den första är en film ifrån 1993, den har gått ofta på 6an och är riktigt badass. Filmen heter Falling Down och den tar sin början under en ovanligt varm dag på sommaren. Bill Foster, en helt vanlig man kan det tyckas, sitter fast i en bilkö under morgonrusningen. Det är svettigt och allmänt jobbigt, vilket förmedlas mycket bra för tittaren. Tillslut lämnar Bill bilen, han tänker gå hem. På vägen möter han på fler av samhällets hinder och tillsist får han nog, han inleder en psykisk och fysisk hämndaktion mot allt och alla som han stöter på. Samtidigt får vi följa polisen Prendergast som får åta sig fallet.

Falling Down är en störtskön film som är riktigt väl utförd. Bill Foster är en av de skönaste karaktärerna jag sett på länge i en film, att se honom gå bärsärkargång genom staden och dela ut dräppande one liners är ett sant nöje. Konceptet i denna film är riktigt lyckat och den är bra från början till slut. Tyvärr dras tempot ofta ner när det klipps från de klockrena scenerna med Bill till polisutredningen som inte känns riktigt lika intressant. Men den är väldigt bra uppbyggd, spännande och man vill hela tiden se vad som ska hända härnäst. Karaktärs skildringarna är en av filmens styrkor, de är strålande! Men filmen känns lite lång, konceptet funkar inte riktigt ända till slutet, då det iförsig bjuds på en härlig uppgörelse! Mycket bra, helt klart värd sina 39 kronor ;)



Den andra filmen jag sett har jag fått låna av Kalle (Vi har lånat filmer av varandra som ni märker...), det är nog en film som de flesta känner till. Den är från 1988 och blandar tecknade figurer med verkliga skådesplare, filmens namn är: Vem Satte dit Roger Rabbit? eller som den kallas i våra kretsar Vem Räddade Rabbit Rabbit?... Nåja, till filmens handling: Eddie Valiant är en något alkoholiserad detektiv som får i uppdrag att skaffa bevis för att den tecknade kaninen Roger Rabbits fru Jessica är otrogen och det dröjer inte länge förrens Eddie är indragen i en komisk mord- och utpressningshärva tillsammans med Roger Rabbit. Problemet är bara att Eddie avskyr tecknade figurer...

Jag hade hoppats på lite lättsam underhållning och det var precis vad jag fick. Vem Satte dit Roger Rabbit bjuder på en enkel men trevlig historia, den är lätt och mysig att följa men bjuder på många små twister vilket gör att man vill se vidare. Det bästa med filmen är att den är tekniskt briljant, denna film tar verkligen guldmedalj för film som blandar både tecknade och verkliga figurer. Dessutom är miljöerna väldigt mysiga tycker jag... När filmen är slut tar jag ut skivan är DVDn utan att tänka mer på filmen, den fungerar som sagt bara som lättsam underhållning, särskilt bra är den faktiskt inte. Men en heltrevlig film som jag kan rekommendera :)



Undertecknat Jacob.




Kommentarer
Postat av: Rickhard

Amen den första filmen har jag sett :) den e cool, särskilt när han visar att hamburgar'n e för litten och inte lika stor som på bilden :) as cool

2009-07-18 @ 19:35:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0